fbpx

Grywalizacja w branży e-commerce

 

O co tutaj chodzi?

W świecie, gdzie nieustannie jesteśmy bombardowani ciężko czymś zaimponować konsumentom. Przebodźcowanie niestety nie działa na korzyść działających w sieci. Przede wszystkim tych uczestników Internetu, którzy chcą zrealizować swoje targety biznesowe i dotrzeć do grupy konkretnych odbiorców. Stąd też w marketingu pojawiło się nowe pojęcie i metoda niezwykle atrakcyjna i wykorzystywana przez największych graczy na rynku. 

 

Kto z nas nie lubi gier i wyzwań? A czy wiedziałeś, że w biznesie też znajdzie się miejsce na trochę rozrywki? W dzisiejszym wpisie omówimy sobie czym jest grywalizacja, podamy kilka jej przykładów, omówimy jej mechanizmy oraz wiele więcej. Zapraszamy do lektury…

Grywalizacja jak sama nazwa mówi jest bezpośrednio związana z grami i rywalizacją.

Ten rodzaj zaktywizowania do działania, łączy w sobie trzy znane dziedziny: 

  • psychologię behawioralną,
  • projektowanie gier,
  • programy lojalnościowe.

Sama grywalizacja w marketingu znalazła swoje miejsce już kilka lat temu i nie zapowiada się, żeby miała zniknąć. Definicja grywalizacji mówi o tym, że jesteśmy w stanie w przewidywalny sposób przewidzieć pewne zachowania, dysponując różnymi bodźcami. Dodatkowo, angażujemy klientów do działania oraz dajemy im frajdę wynikającą z możliwości czerpania rozrywki.

Mechanizmy grywalizacji

Żeby opisać wszystkie mechanizmy grywalizacji musielibyśmy chyba napisać całą książkę. Dzisiaj skupimy się na kilku naszym zdaniem najpotrzebniejszych do zaaplikowania grywalizacji do swojego biznesu.

KOLEKCJONOWANIE

każdy element ma znaczenie- takie przesłanie chcemy pokazać uczestnikom grywalizacji.

RANKINGI

świadomie lub nie każdy z nas porównuje się do innych. Właśnie poprzez pokazanie rankingów w naszej grywalizacji nie tylko zmotywujemy graczy do działania, ale również do bycia lepszym.

CELE

stawiając cele wyznaczysz drogę gracza w swojej grze. Mądre obmyślenie kolejnych celów pomoże Ci w realizacji nie tylko końcowego targetu grywalizacji, ale również na realizacji mniejszych funkcji całej zabawy.

POZIOMY

każdy poziom otwiera nowe możliwości przed graczem, dostarczając potrzebę kontynuacji. 

POSTĘP

bardzo dobrze kiedy nasz uczestnik śledzi swój postęp, działa to motywująco i  dopingująco

WYZWANIA

to kolejne zadania, które wykonać musi gracz, aby przejść dalej. Wyzwania stanowią nieodłączną część każdej gry, a co za tym idzie – grywalizacji. 

NAGRODY

cały wysiłek włożony przez gracza musi być nagrodzony. Tutaj możliwości jest wiele. Nagrodą może być kupon na kolejne zakupy, jak i samochód osobowy. Wszystko zależy od Twojej wyobraźni i tego, co chcesz osiągnąć.

Przykłady grywalizacji w wielkim świecie

  • PAYBACK

Wydajesz i zyskujesz. Za każde wydane złotówki dostajesz punkty, które później możesz wymienić na nagrody.

Za wydanie pieniędzy w tych miejscach, nabijasz punkty PAYBACK

Panel użytkownika, na którym możesz kontrolować swoje postępy, punkty i dostępne nagrody

  1. kolekcjonowanie: im więcej punktów zbierzesz, tym lepsze nagrody zdobędziesz
  2. rankingi: możesz śledzić ile punktów zdobywasz, jednak nie ma możliwości porównania ile zarabiają inni
  3. cel: motywowanie klientów do dokonywania zakupów
  4. poziomy: poszczególne ilości punktów umożliwiają odblokowanie kolejnych nagród
  5. postęp: ilość zdobytych punktów
  6. wyzwania: jako zadanie do wykonania można tutaj potraktować dokonanie kolejnych zakupów. 
  7. nagrody i punkty: zdobywasz punkty i wymieniasz je na nagrody

 

  • BONDUELLE

Kilka lat temu marka Bonduelle zaprojektowała grę, polegającą na przechodzeniu kolejnych poziomów i odblokowywaniu kolejnych przepisów. Przepisy w liście składników miały produkty marki.

  1. kolekcjonowanie: zbieranie przepisów oraz punktów za kolejne levele
  2. rankingi: możliwość porównania do innych użytkowników w rankingu
  3. cel: zachęcenie konsumentów do poznania możliwości jaką dają produkty Bonduelle
  4. poziomy: poziomami były kolejne zadania do wykonania
  5. postęp: odblokowanie kolejnego poziomu
  6. wyzwania: zadania do wykonania na poszczególnych poziomach
  7. nagrody i punkty: za przejście dalej, użytkownik otrzymuje nowy przepis

 

  • LINKEDIN

Popularna platforma organizuje kursy pomagające zdobyć wybrane umiejętności, jak również pokazuje progres uzupełnienia profilu. W tym wypadku mamy dwa rodzaje grywalizacji użyte przez jedną markę. Poświęcimy chwilę na każdą z nich. 

#1 Kursy i umiejętności

 

 

  1. kolekcjonowanie: możesz zrobić tyle kursów ile tylko chcesz i ile LinkedIn aktualnie oferuje
  2. rankingi: porównanie do innych użytkowników LinkedIn biorących udział w konkretnym kursie
  3. cel: zachęcenie do aktywnego używania LinkedIn
  4. poziomy: uzyskanie certyfikatu z kursu i potwierdzenie umiejętności określa poziom znajomości danej umiejętności
  5. postęp: możliwość śledzenia swojego postępu na kursie lub poziomu swojej umiejętności
  6. wyzwania: całość kursu oraz kolejne pytania są wyzwaniami
  7. nagrody i punkty: nagrodą jest uzyskanie certyfikatu i wpisaniu danej umiejętności na profilu na LinkedIn

 

#2 Uzupełnianie profilu

 

  1. kolekcjonowanie: zbieranie kolejnych informacji
  2. rankingi: tutaj porównujesz się tylko do siebie samego
  3. cel: zmuszenie do aktywnego korzystania i uzupełnienia profilu
  4. poziomy: każda informacja jest traktowana jako kolejny poziom
  5. postęp: na Twoim profilu wyświetla się ilość umiejętności oraz ich poziom
  6. wyzwania: wyzwaniem jest podanie kolejnej informacji
  7. nagrody i punkty: nagrodą jest 100% uzupełniony profil, co umożliwia uzyskiwanie informacji na nasz temat np. rekruterom lub ludziom z branży

 

  • SHEIN

Platforma zakupowa, gdzie znajdziemy produkty z kategorii fashion, beauty oraz home accessories. Każdego dnia logując się uzyskujemy punkty i rabaty. Dodatkowo po dokonaniu zakupów mamy możliwość wystawienie recenzji. Za każdą dodaną recenzję otrzymujemy punkty, które wykorzystać można przy kolejnych zakupach, obniżając wartość koszyka. 

 

  1. kolekcjonowanie: zbierane są punkty i rabaty
  2. rankingi: porównujemy się do siebie samych, nie ma możliwości sprawdzenia ile kupują lub zdobywają punktów inne osoby
  3. cel: motywacja do aktywnego sprawdzania platformy, również do dokonywania zakupów oraz dodawania recenzji
  4. poziomy: kolejne zakupy przenoszą nas na kolejny level, który dostarcza nam coraz większej ilości punktów
  5. postęp: możliwość śledzenia ilości zdobytych punktów oraz rabatów
  6. wyzwania: dokonanie kolejnych zakupów, ponadto logowanie i wystawienie recenzji
  7. nagrody i punkty: rabaty oraz punkty otrzymane po dokonywaniu zakupów, logowaniu i dodawaniu recenzji. 

Grywalizacja w e-commerce

A czy wiesz jak możesz wykorzystać grywalizację w e-commerce? Podamy Ci 3 przykłady, które z całą pewnością Cię zainspirują. 

Rozwiązaniem, które sprawdzi się idealnie w branży e-commerce będzie możliwość zbierania punktów za zakup konkretnych produktów. Każdy produkt powinien mieć przydzieloną wartość punktową (cena mogłaby być wyznacznikiem ilości punktów). Po dokonaniu zakupów punktu zapisują się na koncie. Po uzbieraniu odpowiedniej ilości punktów, przy kolejnych zakupach można je odliczyć od kwoty w koszyku.

  1. kolekcjonowanie: kolekcjonowane są punkty z dokonanych zakupów
  2. rankingi: śledzisz ile punktów zdobywasz, jednak nie ma możliwości sprawdzenia ile punktów zdobywają inne osoby
  3. cel: zachęcenie do zakupów w sklepie
  4. poziomy: każdy zakup to kolejny poziom
  5. postęp: możliwość śledzenia ilości punktów
  6. wyzwania: dokonanie kolejnego zakupu jest też wyzwaniem
  7. nagrody i punkty: nagrodą są punkty, które zgromadzone mogą zostać wykorzystane podczas kolejnych zakupów, tym samym odejmując zdobyta kwotę od wartości końcowych zakupów

 

Dawanie wartości swoim klientom może być dobrym sposobem na zainteresowanie i przyciągnięcie na swoją platformę. Klient nagradzany powinien być za stałe zaangażowanie i sprawdzenia naszego sklepu bądź platformy online.

  1. kolekcjonowanie: tutaj kolekcjonowane są kody
  2. rankingi: niestety, ale w rankingu jesteś sam ze sobą
  3. cel: zachęcenie do aktywnego sprawdzania naszej platformy oraz dokonywania zakupów
  4. poziomy: jako kolejne levele można tutaj traktować każdy dzień, ponieważ kody możemy zaprogramować tak, aby dla logujących się każdego dnia rabaty były wyższe
  5. postęp: możliwość sprawdzenia ilości zdobytych rabatów
  6. wyzwania: wyzwaniem jest codzienne sprawdzanie naszej platformy
  7. nagrody i punkty: nagrodą jest kod rabatowy, a co za tym idzie- tańsze zakupy, darmowa dostawa taką nagrodę możesz wymyślić według własnych upodobań i możliwości

 

Wprowadzenie grywalizacji wewnątrz organizacji może mieć pozytywny wpływ na zaangażowanie pracowników. Stąd też rywalizacja w dziale zajmującym się reklamacjami i zwrotami mógłby prowadzić grę o ilość rozwiązanych spraw i dostarczenie pomocy.

  1. kolekcjonowanie: w tym wypadku kolekcjonowane są kolejne udane reklamacje 
  2. rankingi: możliwość porównania się do innych pracowników oraz ich wyników
  3. cel: zmotywowanie pracownika do podjęcia konkretnego działania
  4. poziomy: każda kolejna rozwiązana reklamacja jest nowym poziomem
  5. postęp: możliwość sprawdzenia ilości wykonanych telefonów, wysłanych emaili, zrealizowanych reklamacji w systemie
  6. wyzwania: również tutaj każdym kolejnym wyzwaniem będzie następna reklamacja, ale również chęć rozwiązania większej ilości reklamacji od innych 
  7. nagrody i punkty: nagrodę powinien ustalić dyrektor działu lub manager. Dobrą opcją może być dodatek do wypłaty lub bon rabatowy na zakupy w sklepie internetowym lub na platformie firmy, w której pracujemy. 

Zapisz się do newslettera

Więcej podobnych wpisów

E-commerce

CO? KTO? DLACZEGO?

Zdecydowałeś się rozpocząć swoją przygodę z e-commerce i założyłeś swój sklep internetowy? Gratulujemy! To była

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Queenbet -

Grandbetting

-
Kolaybet
- Dumanbet